Regulamin działalności stowarzyszenia zwykłego

„Knurowski Uniwersytet Trzeciego Wieku”

§1

1. Stowarzyszenie nosi nazwę Knurowski Uniwersytet Trzeciego Wieku, w dalszej części regulaminu zwane „Stowarzyszeniem”.

2. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nie posiadające osobowości prawnej.

3. Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zwykłym w rozumieniu ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.

4. Podstawą działania Stowarzyszenia są przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. „Prawo o stowarzyszeniach” oraz postanowienia niniejszego regulaminu.

5. Terenem działania Stowarzyszenia jest Knurów i Gminy Powiatu Gliwickiego.

6. Siedzibą Stowarzyszenia jest Miasto Knurów.

§2

Cele działania Stowarzyszenia:

1.aktywizacja społeczna osób starszych poprzez uczestnictwo w różnych formach życia społecznego i propagowanie zasad kulturalnego współżycia społecznego,

2. prowadzenie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowania członków Stowarzyszenia,

3. prowadzenie edukacji w różnych dziedzinach nauk i przybliżanie najnowszych ich osiągnięć,

4. podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązania i zacieśniania więzi i kontaktów osobistych pomiędzy mieszkańcami regionu, w tym pomiędzy seniorami i młodzieżą,

5. inspirowanie działań na rzecz środowiska ludzi starszych, w tym osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i chorych,

6. upowszechnienie wiedzy o mieście Knurów i powiecie Gliwickim, w szczególności poprzez prezentowanie dorobku kulturalno- społecznego, walorów turystycznych , organizowanie spotkań z ludźmi zasłużonymi dla tego regionu, przekazywanie przez członków Stowarzyszenia doświadczeń życiowych i zawodowych - młodzieży oraz innym grupom społecznym potrzebującym wsparcia.

§ 3

1 Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

-organizację wykładów, szkoleń, seminariów, warsztatów, lektoratów języków obcych, konkursów, wystaw, koncertów, wyjazdów edukacyjnych i turystycznych, zajęć rekreacyjno- sportowych i innych zajęć aktywizujących,

- organizowanie krajowych i zagranicznych plenerów oraz spotkań integracyjnych,

- prowadzenie działalności wydawniczej,

- organizowanie badań profilaktycznych i prozdrowotnych,

- prowadzenie działalności doradczej w zakresie spraw obywatelskich, prawnych i medycznych,

- wspieranie finansowe, materialne i logistyczne osobom potrzebującym,

- organizację zbiórek publicznych i imprez charytatywnych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich i innych źródeł,

-występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów i organizacji senioralnych,

- współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, uczelniami i organizacjami pozarządowymi.

2. Statutowa działalność Stowarzyszenia jest nieodpłatna.

3. Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną statutową działalność jeśli jest to niezbędne do realizacji wymienionych wyżej niektórych celów i zawsze po podjęciu wcześniej, przez Zarząd Stowarzyszenia, stosownej uchwały.

4. Nadwyżkę przychodów nad kosztami Stowarzyszenie przeznacza na działalność statutową i nie może być ona przeznaczona do podziału pomiędzy jego członków.

§ 4

Członków Stowarzyszenia dzieli się na:

1. Członków zwyczajnych ( mogą być nimi osoby fizyczne),

2. Członków wspierających (osoby fizyczne i prawne),

3. Członków honorowych.

Ad 1.Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która złoży pisemną zgodę na przystąpienie do Stowarzyszenia i zaakceptuje niniejszy regulamin.

O przyjęciu lub odmowie przyjęcia do Stowarzyszenia decyduje Zarząd.

W przypadku odmowy przyjęcia przysługuje kandydatowi na członka odwołanie do Walnego Zebrania Członków. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia. O decyzji Walnego Zebrania Członków zostanie kandydat na członka poinformowany w przeciągu 14 dni.

Utrata członkowstwa następuje w przypadku:

-po śmierci członka,

-pisemnej rezygnacji złożonej na piśmie Zarządowi,

-utraty pełnej zdolności do czynności prawnych, -utraty praw publicznych,

-wykluczenia z członkowstwa Stowarzyszenia, które może nastąpić powodu

a. niepłacenia składek członkowskich przez okres 6 miesięcy,

b. nie przestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia i postanowień niniejszego regulaminu .

Uchwałę w przedmiocie wykluczenia członka ze Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków i decyzja tego gremium jest ostateczna.

Ad 2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna, która uznaje cele statutowe Stowarzyszenia i zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową.

Ad 3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w realizację jego celów statutowych. Godność członka honorowego Stowarzyszenia nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu, za zgodą osoby zainteresowanej.

§ 5

1. Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:

–czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,

-uczestnictwa we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia,

-korzystania ze świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,

-zgłaszania wniosków i opinii co do działalności Stowarzarzyszenia.

2. Członek zwyczajny Stowarzyszenia zobowiązany jest do:

-przestrzegania regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia,

-aktywnego działania na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia, wykonywania przyjętych zadań i przestrzegania lojalności wobec władz Stowarzyszenia, -przestrzegania zasad kulturalnego współżycia w społeczności Stowarzyszenia, wzajemnej życzliwości i pomocy koleżeńskiej,

-regularnego opłacania składek.

§ 6

Członek wspierający Stowarzyszenia ma prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia. Zwolniony jest z opłacania składek i obowiązku uczestnictwa w realizacji celów statutowych. Zobowiązany jest do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia , przestrzegania jego regulaminu i uchwał. Nie posiada czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia .

§ 7

Członek honorowy ma prawo uczestnictwa z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia. Zwolniony jest z obowiązku uczestnictwa w realizacji celów statutowych i opłacania składek.

§ 8

1. Władzami Stowarzyszenia są:

a. Walne Zebranie Członków,

b. Zarząd

c. Komisja Rewizyjna

2. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.

3. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, które stanowią wszyscy członkowie Stowarzyszenia,

4. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne,

5. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz do roku,

6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na pisemny, uzasadniony wniosek co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia, najpóźniej do 30 dni od daty złożenia takiego wniosku. Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje wyłącznie nad sprawami, dla rozpatrzenia których zostało zwołane.

7. Pierwsze posiedzenie Walnego Zebrania Członków nastąpi po zniesieniu odgórnych Rządowych restrykcji p/epidemiologicznych.

8. Do tego czasu Stowarzyszeniem kieruje Zarząd złożony z osób będących jego założycielami.

§ 9

1.Walne Zebranie Członków właściwe jest do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach Stowarzyszeniach, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych niniejszym regulaminem do kompetencji Zarządu.

2. Do wyłącznych kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

- wybór i odwoływanie członków Zarządu,

-przyjęcie i uchwalanie zmian Regulaminu,

-uchwalanie głównych kierunków i programów działania Stowarzyszenia,

-kontrola działań podjętych przez Zarząd,

-wykluczenie członków ze Stowarzyszenia,

-ustalanie wysokości składek członkowskich,

-podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,

3. Uchwały Walnego Zebrania Członków, o ile regulamin nie stanowi inaczej, podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności:

- w pierwszym terminie – co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków,

- w drugim terminie – wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później niż pierwszy termin – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.

§ 10

1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 6 członków,

2. W skład Zarządu wchodzą Prezes i Wiceprezes – odpowiedzialni za reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz, Skarbnik, Sekretarz i dwóch Członków,

3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na 3 – miesiące,

4. Uchwały Zarządu zapadają w głosowaniu jawnym, zwykła większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Przy braku rozstrzygnięć głos Prezesa liczy się podwójnie.

5. Do kompetencji Zarządu należy:

- realizowanie celów Stowarzyszenia i bieżącym jego kierowaniem,

- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz działania w jego imieniu,

- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,

- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,

- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,

- przyjmowanie członków Stowarzyszenia,

-sporządzanie sprawozdań merytorycznych i finansowych oraz przestawianie ich Walnemu Zebraniu Członków do zatwierdzenia.

6. W razie gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu organu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują członkowie Zarządu. W trybie tym nie można powołać więcej niż połowy składu Zarządu.

§ 11

1. Komisja Rewizyjna jest powołana do sprawowania kontroli nad działalnością Zarządu,

2. Składa się z dwóch członków – Przewodniczącego i Członka Komisji.

3. Komisja działa na podstawie uchwalonego przez nią regulaminu.

4. Członkowie Komisji uczestniczą z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu. Nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.

5. Komisja występuje do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i lustracji,

6. Komisja składa na Walnym Zebraniu Członków wnioski w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi.

7. Dokooptowanie członków Komisji Rewizyjnej może nastąpić w trybie jak w paragrafie 10 pkt.6.

§ 12

Stowarzyszenie uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, ofiarności publicznej oraz dotacji.

§ 13

1. Środkami finansowymi Stowarzyszenia zarządza Zarząd, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym regulaminem oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków.

2. Podejmowane przez Zarząd czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody Walnego Zebrania Członków oraz udzielenia przez to gremium pełnomocnictwa do ich dokonania.

3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są:

a. nabycie lub zbycie nieruchomości

b. ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego

c. zawarcie umowy kredytu albo pożyczki

d. przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy

e. zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 zł.

4. Do reprezentowania Stowarzyszenia w sprawach finansowych oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu, działających wspólnie.

§ 14

Decyzję w sprawie zmiany regulaminu oraz rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków upragnionych do głosowania. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia –Walne Zebranie Członków określa przeznaczenie pozostałych środków majątkowych Stowarzyszenia.